Työnohjaus puhelimessa

Maaseutuyrittäjänä ajan autolla paljon vuodessa. Työnohjaustapaamiset ovat perinteisesti kasvokkain tapahtuvia ja niitä varten ajelen eri pitäjiin asiakkaitani tapaamaan noin kerran kuukaudessa. Ryhmätyönohjauksessa onkin hyvä kokoontua hyvin valittuun rauhaisaan tilaan keskustelemaan ihan kasvokkain. Jo yli 10 vuoden ajan olen ollut yhden viikon kuukaudessa kaupunkikodissamme pääkaupunkiseudulla. Nautin kovasti siellä liikkumisesta julkisilla kulkuneuvoilla autoilun vastapainoksi. Tarjoan siis työnohjaus- ja coaching-palveluitani kahdesta kodista käsin Keski-Suomesta Saarijärveltä ja pääkaupunkiseudulta.

Ryhmäohjauksien rinnalla teen huomattavan määrän työstäni henkilökohtaista yksilötyönohjausta tai -coachingia. Näissä prosesseissa on tullut tavaksi hyödyntää ohjausta puhelimessa. Pääsääntöisesti aloitamme työskentelyn kasvokkain tapaamisilla, varsinkin jos emme ole jo aiemmin tavanneet. Puhelinohjaus on kustannustehokasta sekä aikaa ja luontoa säästävä tapa järjestää työnohjaus.

Usein minulta kysellään, miksi en tee ohjausta videopuheluna? Toki tätäkin tehdään, mutta kaikki asiakkaat eivät halua tuijottaa tietokoneen ruutua työnohjauksessa. Useilla aloilla koko työpäivä on ruudun tuijottamista ja se väsyttää silmiä ja mieltä. Monelle puhelin on luontevamman tuntuinen väline luottamukselliseen keskusteluun. Joskus myös videokuva pysähtyy tai pätkii, joka ikävästi keskeyttää vuoropuhelun. Puhelimen etuna on, että kun näköaisti on blokattu pois vuorovaikutuksesta kuulo terästäytyy. Puhelintyöskentelyn aikana voi kirjoittaa tai piirreellä, voi vapaasti nousta välillä seisomaan tai asettua vaikka ikkunan ääreen katsomaan kaukaisuuteen. Joskus puhelintyöskentelyssä asetumme lyhyeen läsnäoloharjoitukseen silmät kiinni ohjattavan kanssa. Puhelinohjauksessa voi käyttää kaikki tavallisia työnohjausmenetelmiä ja mikään ei estä lähettämästä asiakkaalle sovittua materiaalia ennen ohjausta tai sen jälkeen.

Merkittävänä etuna etäohjauksessa on, että työnohjaajan voi valita paljon oman paikkakunnan ulkopuolelta. Ohjattava saa luottamuksellisen ulkopuolisen keskustelukumppanin, kun työnohjaaja on riittävän etäältä. Moni asiakkaani on sellaisilta paikkakunnilta, että joudun ihan googlettamaan, missä tämä pitäjä sijaitseekaan. Välillä etäisyydet tuovat koko suomalaisen murteiden kirjon kuunneltavakseni. Todella mielenkiintoista, miten rikas onkaan suomenkieli.

Muistan kyllä, miten alkuun oli itse epäileväinen aloitellessani etäohjausta. Voiko hyvä työnohjaus toteutua tällä tavalla? Epäily hälveni, kun hankin itselleni coachingin kokonaan puhelinohjauksessa. Ohjaus oli toimivaa ja auttoi minua sen hetken kysymyksissäni. Sain olla rennosti ihan kotona omissa oloissani ja keskittyä häiriöttä työskentelyyn. Aivan mahtavaa oli ennen tai jälkeen tapaamisen juoda kahvit rauhassa tai käydä pienelle ulkoilulla tai meditoida hetki. Tähän vapautui aikaa, kun ei tarvinnut matkustaa mihinkään.

Toki edelleen tarjoan työnohjausta ja coaching-prosesseja myös ihan kasvokkain asiakkaan toiveita kuunnellen. Yleisin yksilöohjausprosessi on sellainen, joka muodostuu sekä tapaamisista että puhelinohjauksista. Työnohjaajana noin muutenkin mietin elämää enemmän sekä-että kuin joko-tai juttuna.

Alla olevalla videolla kerron, että ikkunan takana minulla on lintulauta, jota katselen. Pääsääntöisesti se auttaa keskittymään. Yhden kerran kyllä meni pasmat minultakin sekaisin, kun siihen pölähti yhtäkkiä iso haukka kesken työnohjauksen. Siinä kohta oli otettava pieni välirepliikki ja kerrottava asiakkaalle, mitä on silmien edessäni nyt. Samoin on sovittu asiakkaitten kanssa. Välillä he keskeyttävät hetkeksi, odotas haen kahvia tai suljen auki jääneen toisen puhelimen. Puhelimessa on paras sanoa ääneen, jos huomio herpaantuu. Sen meinaan toinen kuulee joka tapauksessa. Puhelin siis opettaa mukavasti sanoittamaan sitä mitä tapahtuu ja mitä on mielessä. Soitellaan!

Otathan yhteyttä, jos haluat suunnitella kanssani teille sopivaa työnohjausta.

Kuva ja teksti © Leena Aijasaho – työnohjauspalvelu.fi